vrijdag 16 december 2016

Een nieuwe uitdaging: Consuminderen!

Af en toe ga ik ook eens een nieuwe uitdaging aan. Deze keer dacht ik aan het huishouden en de voeding die dagelijks/wekelijks wordt opgegeten/ weggegooid. Omdat het leven steeds duurder wordt en de bezorgdheid om onze kleine aardbol steeds groter wordt, begonnen we allemaal na te denken (ja, ook de kinderen!) wat we eventueel in ons gezin konden veranderen.
De documentaire: 'Before the flood' zette iedereen hier flink aan het nadenken.
Het veranderen zou een echte uitdaging worden in en gezin van 9 personen ( Lees: 4 volwassenen, 2 pubers en 3 kinderen)

Uiteindelijk waren we akkoord dat we bewust palmolie vrij zouden gaan eten. Op zich al een hele uitdaging omdat dit in zeer veel voeding zit. De eerste keren dat we gingen winkelen hadden we eigenlijk nog heel weinig keus, veel dingen mochten we helaas 'niet' eten. Dit zette me aan het denken... wat we niet kunnen kopen kunnen we misschien toch zelf maken?
Brood, choco, pindakaas waren de eerste dingen die we zelf gingen maken. Ondertussen zijn de probeersels hier goed ingeburgerd en wordt dit allemaal zelfgemaakt.

We gingen ook een stapje verder! De vleesindustrie heeft een zeer grote impact op het milieu. Echter, het vlees bannen binnen ons gezin is geen optie, daarvoor vinden ze het hier allemaal te lekker en ik kan uiteraard ook begrijpen dat zo een omschakeling naar 'veggie' moeilijker is als je altijd vlees at. Daarom gingen we voor een compromis. Een dag in de week veggie, vlees vervangen door een eitje, een heerlijke groenteschotel. Uiteindelijk gingen we van dagelijks vlees naar 2-3 stukken vlees per week. Uiteraard heeft dit een positief resultaat op het huishoudgeld. Ik stond er vroeger niet echt bij stil maar vlees is echt wel duur.
Doordat ik dat 'besparen' wel leuk vind ga ik steeds een stapje verder. Ik kocht al een sojamelk, die sloeg niet echt aan maar als ik dan de bananenvariant meebrengt vliegt hij er vandoor! Het broodbeleg wordt ook deels vervangen door verschillende soorten hummus en groenteslaatjes, die uiteraard allemaal zelf gemaakt worden
Door zo bewust om te gaan wordt je ook heel creatief  ( en dat heb ik echt wel nodig om mijn brein te voeden). Zo maak ik ondertussen bijna alles zelf. Ik hoef dus eigenlijk enkel nog naar de winkel (of de plaatselijke boeren) voor basisproducten.
Een overzicht van wat ik allemaal zelf maak (er komt uiteraard nog veel meer) :
- chocopasta
- brood
- confituur
- pindakaas
- speciale azijn (balsemico, appel)
- gekruide olie (knoflook, chili) 
- pesto
- hummus
- zeep, wasmiddel

Winkelen doe ik op de volgende manier:
- Heb ik dit echt nodig? Zo ja, kan ik het zelf maken of bestaat er een alternatief? Zo nee, neem ik het mee, anders ga ik op zoek naar het alternatief of de ingrediƫnten die ik nodig heb.
Zo kom ik uiteindelijk thuis met enkel basisproducten zoals:
- bloem
- verschillende soorten noten
- melk
- eieren
- echte boter
- yoghourt (zelf maken staat nog op de planning) 
- olie
- azijn
- heel veel groenten en fruit, uien, look, aardappelen 
- rijst en pasta (zelf maken staat ook op de planning) 
- tahin (zelf maken gaat ook nog gebeuren) vooor de humus
- een heel klein beetje vlees
- thee, koffie en suiker (suikervrij lukt hier ook nog niet) 
- chocolade! (meestal de pure, zo onbewerkt mogelijk)
- dierenvoeding

* misschien ben ik nog wel wat vergeten maar dit is het ongeveer.

Als ik dan de rekening maak heb ik het budget voor voeding minstens gehalveerd en eten we meer gevarieerder en lekker dan voordien
Het werkt ook inspirerend voor mezelf. Graag zou ik nog voeding willen wecken, eten drogen en nog zoveel meer! )

PS. volg mijn blog voor meer nieuws en recepten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten